Studentský průzkum: Komunikace mezi lékaři a pacienty
Vydáno: | Kategorie: Články
Vydáno: | Kategorie: Články
◼ Umí vést absolventi lékařských fakult ve své budoucí praxi s pacienty informačně srozumitelný a zároveň empatický dialog?
◼ Nevidět za pacientem jen pořadové číslo ale lidskou bytost, která má své strachy, individuální prožívání a potřeby?
◼ Chápou medici důležitost partnerského vztahu lékař & pacient?
◼ Jsou lékaři – začátečníci dostatečně připraveni zvládat emočně náročné rozhovory, sdílet např. nepříznivé diagnózy a poradit si i s neobvyklými reakcemi pacienta?
◼ Dokáží se chovat citlivě a soucitně, aby mohla ve vztahu lékař & pacient nastat důvěra a komunikace byla úspěšná a efektivní?
To a mnoho dalších otázek nás s Ondřejem, z týmu mladých lékařů, kteří se snaží díky portálu Přehlednější zdravotnictví a Veletrhy práce ve zdravotnictví usnadnit studentům medicíny jejich pozdější start v pracovní sféře, zajímalo.
Pokusili jsme se na základě dotazníku od studentů zjistit, jak hodnotí kvalitu výuky a své kompetence v oblasti komunikace.
Získali jsme odpovědi od 72 respondentů z řad studentů lékařských fakult.
Nakoukli jsme díky datům do jejich smýšlení a zároveň získali důležité výpovědi o tom, co chybí a co by bylo pro zlepšení výukových metod v této oblasti potřeba.
Dat máme tolik, že si je rozdělíme do dvou navazujících článků.
✔ Studenti považují komunikační dovednosti většinově (75%) jako velice důležitou součást svých kompetencí.
✔ Hodnotí paradoxně výuku v této oblasti z téměř 74% jako nedostačující.
✔ Většina z nich také udala (téměř 71%), že neví o možnostech, kde chybějící komunikační praxi při či po studiu získat.
Uvědomujeme si, že na základě relativně nízkého vzorku tazatelů nemůže být výsledek 100% průkazný, nicméně přesto už poskytuje určitou výpovědní hodnotu.
❗ Zviditelňuje silnou potřebu se během výuky mnohem více zaměřit na praktický nácvik komunikačních dovedností a zároveň nabídnout i po studiu cílené simulace různorodých situací a náročnějších konverzací z praxe či další postudijní vzdělávání.
V první části článku si vypíchnu obecně důležitost a dopady kvalitního partnerského vztahu mezi lékařem a pacientem, který je budován na základě způsobu verbální, neverbální komunikace a přístupu.
Je partnerský vztah mezi lékařem a pacientem v současném zdravotnictví běžným jevem nebo spíše raritou? Pokud je spíš vzácný, je načase cílit na systémovou transformaci vztahu mezi lékařem a pacientem? Tedy často z pozice lékař = autorita versus pacient = nejistý, bázlivý jedinec (dovolím si generalizaci), ke vztahu rovnocenného partnerství na bázi důvěry a otevřenosti?
A proč bychom měli chtít tento vztah cíleně měnit?
1. Zvýšená důvěra a spolupráce:
Pacienti, kteří cítí, že jsou jejich názory a obavy brány vážně, mají tendenci více důvěřovat svým lékařům a aktivněji spolupracovat na léčbě.
2. Lepší komunikace:
Partnerský vztah podporuje otevřenou a obousměrnou komunikaci, kde pacienti cítí, že mohou sdílet veškeré informace, což umožňuje lékařům lépe porozumět jejich zdravotnímu stavu a přizpůsobit léčbu individuálním potřebám.
3. Zvýšená spokojenost pacientů:
Pacienti, kteří jsou zapojeni do rozhodování o své léčbě a cítí se respektováni, jsou obvykle spokojenější se zdravotní péčí, což může vést k lepšímu dodržování léčebného plánu.
4. Zlepšení zdravotních výsledků:
Výzkumy (⭐koukni na zdroje pod článkem) ukazují, že když pacienti cítí, že jsou součástí svého léčebného procesu, častěji dodržují lékařská doporučení, což vede k lepším zdravotním výsledkům.
5. Redukce stresu a úzkosti:
Partnerský přístup může snížit stres a úzkost pacientů, protože se cítí více informováni a mají větší kontrolu nad svou léčbou.
6. Efektivnější řešení problémů:
Pacienti jsou často první, kdo zaznamená změny ve svém zdravotním stavu. Partnerský vztah usnadňuje rychlou identifikaci a řešení problémů, protože se pacienti při hlášení svých obav cítí komfortněji a klidněji.
✔ Studentů jsme se tedy na partnerský vztah zeptali a dostali tyto odpovědi:
❗ Nabízí se úvaha, že by stálo za to, se studentů ptát, z jakých důvodů jim partnerský vztah s pacienty nepřipadá ze 100% důležitý (viz výsledek výše), když přináší tolik pozitivních benefitů? A byly tyto přínosy v jejich výuce vůbec zmíněny?
1. Celostní přístup k péči:
Lékaři mohou lépe pochopit sociální, emocionální a psychologické faktory, které ovlivňují zdravotní stav pacienta, a poskytnout tak komplexní a individualizovanou péči.
2. Autonomie pacienta:
Pacienti, kteří jsou aktivně zapojeni do svého léčebného procesu, mají větší pocit autonomie a kontroly nad svým zdravím, což může zlepšit jejich motivaci a přístup k léčbě.
3. Podpora informovaného rozhodování:
Partnerský vztah umožňuje pacientům získat všechny potřebné informace k tomu, aby mohli činit informovaná rozhodnutí o své léčbě a životním stylu.
4. Prevence a dlouhodobá péče:
Vztah založený na partnerství podporuje kontinuální péči a prevenci, protože pacienti jsou více motivováni k pravidelným kontrolám a preventivním opatřením.
5. Zvýšená etická a profesionální odpovědnost:
Partnerský vztah podporuje lékaře k tomu, aby byli více zodpovědní a etičtí ve svém přístupu k pacientům, což posiluje profesionalitu a kvalitu poskytované péče.
Partnerský vztah mezi lékařem a pacientem je tedy klíčový pro zajištění efektivní, respektující a kvalitní zdravotní péče, která bere v úvahu potřeby a přání pacienta, což vede k lepším zdravotním výsledkům a vyšší spokojenosti všech zúčastněných.
Jen doplním myšlenku, že na základě bodu 4. by mohlo z dlouhodobého hlediska docházet k úspoře státních financí do zdravotnictví, protože včasné podchycení onemocnění v rámci prevence je jistě nákladově výhodnější, nežli nutné operativní zákroky, medikace a dlouhodobá lékařská péče v pokročilých stádiích nemoci. Což by mohl být pro motivaci k systémové změně ve vzdělávání budoucích lékařů nezanedbatelný argument. 😉
Během studia medicíny je potřeba systematicky a konkrétně pojmenovávat benefity skutečného partnerského vztahu lékař & pacient a zaměřovat se na získávání konkrétních a praktických kompetencí pro jeho budování a udržování.
Tento článek uzavřu zamyšlením nad citací experta na kvalitu zdravotnictví a proděkana 3. lékařské fakulty UK, MUDr. Davida Marxe, který je aktivním propagátorem narovnání vztahu mezi lékařem a pacientem:
💭
„ Vztah pacienta a lékaře je nerovný. Pacient přichází, protože ho něco bolí a je oslabený. Když dostane kázání, je to nefér přístup“. Zároveň ale dodává: „Situace se díky nastupující generaci se zkušenostmi ze zahraničí, kde se vychází pacientům ve větší míře vstříc, zlepšuje.“
V navazujícím článku II. se podíváme na další výstupy průzkumu a užitečné dovednosti v oblasti verbální a neverbální komunikace.
… ať už byly získány rešerší, kterou jsme dělali sami (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/)… nebo nám pomohl ChatGPT 🤖
1. Kowalski, C.J., Redman, R.W. & Mrdjenovich, A.J. The Doctor-Patient Relationship, Partnership Theory, and the Patient as Partner: Finding a Balance Between Domination and Partnership. Health Care Anal (2024). https://doi.org/10.1007/s10728-023-00473-9. (https://link.springer.com/article/10.1007/s10728-023-00473-9).
2. Little P, Everitt H, Williamson I, Warner G, Moore M, Gould C et al. Observational study of effect of patient centredness and positive approach on outcomes of general practice consultations BMJ 2001; 323 :908 doi:10.1136/bmj.323.7318.908 ](https://www.bmj.com/content/323/7318/908).
3. The Importance of Physician-Patient Relationships Communication and Trust in Health Care | Duke Center for Personalized Health Care] (https://personalizedhealth.duke.edu/blog/importance-physician-patient-relationships-communication-and-trust-health-care).
4. Graf, J., Loda, T., Zipfel, S. et al. Communication skills of medical students: survey of self- and external perception in a longitudinally based trend study. BMC Med Educ 20, 149 (2020). https://doi.org/10.1186/s12909-020-02049-w https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-020-02049-w5.
5. Tran, T.Q., Scherpbier, A.J.J.A., van Dalen, J. et al. Nationwide survey of patients’ and doctors’ perceptions of what is needed in doctor – patient communication in a Southeast Asian context. BMC Health Serv Res 20, 946 (2020). https://doi.org/10.1186/s12913-020-05803-4 https://bmchealthservres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12913-020-05803-4#MOESM2
Petra Hamerská
Provázím procesem mediace při rozepřích, konfliktech, či obtížích se domluvit. Věnuji se konzultacím v oblasti komunikace v různých formách mezilidských vztahů a společenství, když selhává.
Ve vztazích partnerských, rodinných, sousedských, pracovních, nově i těch pacientsko – lékařských. Podporuji kultivaci dialogu, kvalitnější vzájemné naslouchání a cestu k porozumění. Nabízím jasnou, srozumitelnou a laskavou formu mezilidské interakce s respektem k potřebám a přáním.
Ráda využívám prvky z mediace, nenásilné komunikace či pozitivní psychologie. Absolvovala jsem výcvik řešení konfliktů technikou mediace – Asociace mediátorů ČR, výcvik nenásilné komunikace – organizace Čtyři uši, nadstavbové vzdělávání nenásilné komunikace – institut The New York Center for Nonviolent Communication a další odborné kurzy.
Jednou nohou jsem aktivní i v neziskové oblasti. Jsem koordinátorkou platformy Do dospělosti: https://letnidum.cz/platforma-2/ Tato sdružuje 32 neziskových organizací z celé ČR, které se věnují podpoře, doprovázení a integraci mladých lidí do samostatného života po odchodu z ústavní péče. Platforma se zapojuje také do systémových změn zákonů, vzniku metodik a oblasti vzdělávání.
Kontakt: https://petrahamerska.cz/
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!