V situaci, kdy se zdravotní stav pacienta zhorší a je nutné ho rychle transportovat na vyšší či specializované pracoviště, jde o minuty. Rychlou a efektivní přepravu pacienta zajistí v Karlovarském kraji letecká záchranná služba, která využívá v nemocnici vlastní heliport. Ten nyní prošel významnou modernizací, která splňuje nový letecký předpis L 14H.

Heliport na střeše pavilonu A slouží karlovarské nemocnici již od roku 2012. Od této doby prošel dvěma fázemi modernizace. První umožnila přistávání těch nejtěžších strojů nad 4,5 tuny v denním režimu (např. armádní vrtulník W3A Sokol). Druhá, významnější modernizace stávajícího vyvýšeného pracovního heliportu včetně jeho dovybavení technologií zajišťujících provoz heliportu v souvislosti s legislativní změnou, která spočívá v aktualizaci Leteckého předpisu L 14H (česká verze mezinárodně platných leteckých předpisů), byla ukončena v druhém březnovém týdnu.

Změna vyžadovala mimo jiné doplnění zařízení pro zdolávání požáru, a to instalací
autonomního hasícího systému pomocí hašení oscilační metodou, kdy hašení neprobíhá
pouze jedním směrem, ale krouživým pohybem monitorů tak, aby pokryly celou plochu
heliportu. Tento systém je v České republice unikátní a jako první byl instalován v Nemocnici
Karlovy Vary.
„Autonomní hašení zajišťují v rozích umístěné 4 kamery, které samostatně detekují požár a
spustí požární systém vč. vyhlášení poplachu pro evakuaci celé budovy A, kde je heliport
umístěn,“ doplnil Ing. Martin Čvančara, provozně-technický ředitel KKN a.s., „posílili jsme také
kamerový systém s propojením na Energocentrum, kde je služba 24/7 a na Emergency.

„Jsem velmi ráda, že modernizace heliportu je dokončena a nyní tam opět budou moci
přistávat záchranářské vrtulníky i v případě zhoršených povětrnostních podmínek, ale i v
noci. V době rekonstrukce byl heliport mimo provoz, a tak vrtulníky přistávaly na jiných
vyhrazených plochách, kam musela záchranná služba pacienty převézt. Takto bude vše
probíhat v rámci prostor nemocnice,“
uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková
Vildumetzová.

Stavební úpravy spočívaly také v realizaci druhé únikové lávky z plochy FATO, úpravě denního
značení heliportu a úprav světelných návěstidel vč. radiomajáku umožňující provoz heliportu
24 hodin denně, tedy pro noční i denní lety. Radiomaják je plně ovládán pilotem vrtulníku s
možností nastavení intenzity osvětlení skrze rádiovou frekvenci. Možnost využít leteckou
záchrannou službu ve dne i v noci výrazně zvyšuje šanci na úspěšnou léčbu a záchranu života, lepší koordinaci péče a dostupnost dalších zdravotních služeb. Vlastní heliport je též podmínkou pro provozování urgentního příjmu I.typu, jehož statut získala nemocnice již v roce 2021.

„Jsem hrdá, že jsme jediní v republice, kde je tento systém hašení instalován a věřím, že celá
modernizace heliportu zajistí, spolu s našimi zdravotníky, tu nejlepší možnou péči o pacienty
karlovarského kraje,“
dodala generální ředitelka KKN a.s. Mgr. Nela Kvačková.

Přestavba heliportu trvala 7 měsíců a jeho kolaudace proběhla úspěšně 6. března 2025.
Celková částka na modernizaci se vyšplhala na 25.000.000,-Kč vč. DPH a investorem celé
přestavby byl Karlovarský kraj.


Karlovarská krajská nemocnice a.s. provozuje nemocnici v Karlových Varech a Chebu. Nemocnice v Karlových Varech byla založena již roku 1877 a v současné době má 432 lůžek a více než 1.200 zaměstnanců. Nemocnice v Chebu byla založena roku 1913 a provozuje na 211 lůžek. Základním posláním naší společnosti je poskytování akutní i následné, lůžkové a ambulantní zdravotní péče pro pacienty Karlovarského kraje, v základních, specializovaných a super specializovaných oborech, v maximálně možném rozsahu, kvalitě a dostupnosti. S pomocí nejmodernějších technologií a odborníků se snažíme neustále zlepšovat úroveň zdravotní péče v našem regionu.

Kontakt: Markéta Singerová, tisková mluvčí Karlovarské krajské nemocnice a.s.: mluvci@kkn.cz, tel: +420
733 673 761, www.kkn.cz.

Technická data:

  • Čerpadlo o výkonu 110KW napojené na náhradní zdroj s nutností zajištění průtoku vody 3600l/min. Po aktivaci se musí 18,3m3 vody, promíchat s hasící pěnou, která je speciálně certifikovaná pro hašení požáru z leteckého petroleje/paliva. Po autonomní detekci požáru helikoptéry musí aktivaci hašení hasící systém započít hašení do 15vteřin a 18,3m3 vody vč. pěny vystříkat do max. 5 min.
  • Konstrukční zajímavost je v umístění rezervoáru s 18,3m3 vody vč. samotné nádrže v celkové hmotnosti 20tun vč. umístění Strojovny SHZ (Stabilní hasicí zařízení)na střechu budovy ve kterém se nachází další technologie jako hlavní čerpadlo, rozvaděče, EPS, systém pro sledování a detekci požáru, čerpadla pro míchání pěny s vodou, rezervoár s pěnou, atd.

Vysvětlivky:

  • Předpis L 14H obsahuje ustanovení upravující požadované fyzické vlastnosti a překážkové plochy heliportů a popis technických služeb, které jsou na heliportu obvykle zajišťovány
  • Plocha FATO – Stanovená plocha, nad kterou se provádí postup konečného přiblížení do visení anebo k přistání, a ze které se zahajuje vzletový manévr.

Štítky:

Podobné články: